Geometria kół - wpływ na zużycie opon
Wielu kierowców miało okazję zapłacić za przedwczesną wymianę dwóch a nie kiedy czterech opon z powodu nieprawidłowego zużycia. Nierównomierne zużycie opon odnosi się zarówno do przedniej jak i tylnej osi pojazdu. Częstą przyczyną przedwczesnego i nierównomiernego zużycia opon jest złe ustawienie geometrii zawieszenia. Można je zidentyfikować wizualnie, kiedy widzimy, że zewnętrzna część bieżnika opony jest zużyta nierównomiernie w stosunku do części wewnętrznej. Kierowca najczęściej odczuwa wtedy pogorszenie trakcji i komfortu prowadzenia pojazdu.
Sprawdzenie zawieszenia i luzów
Kontrola zawieszenia pojazdu jest jednym z najważniejszych elementów wykonywanych przed regulacją geometrii kół. W czasie tej czynności mamy dobrą okazję do zidentyfikowania zużytych części i innych elementów zawieszenia, które uległy odkształceniom lub zostały zużyte w wyniku zwyczajnej eksploatacji. Regularna kontrola geometrii zawieszenia gwarantuje utrzymanie prawidłowego stanu technicznego pojazdu oraz doskonałego prowadzenia na drodze. Zapobiega przed nieprawidłowym zużyciem bieżnika i koniecznością wcześniejszego zakupu nowych opon.
Zbieżność kół a zużycie paliwa
Zużycie paliwa zmniejsza się, gdy opór toczenia kół maleje. Prawidłowe ustawienie geometrii zapewnia odpowiednią równoległość kół, co w rezultacie pozwala na obniżenie zużycia opon i oporów toczenia. Taki efekt w połączeniu z utrzymaniem odpowiedniego poziomu ciśnienienia w oponach gwarantuje maksymalną wydajność wszystkich układów jezdnych pojazdu a także zmniejsza zużycia paliwa.
Poprawa komfortu i bezpieczeństwa
Czasami samochód w czasie jazdy ma tendencję do ściągania w jednym kierunku, zacieśnia promień skrętu a kierownica musi być stale korygowana dla utrzymania kierunku jazdy. Są to charakterystyczne problemy wynikające z niewłaściwego ustawienia geometrii kół. Dla utrzymania komfortu jazdy i użytkowania pojazdu należy je bezwzględnie skorygować.
Jak często sprawdzać geometrię kół?
Dobrym momentem na konrolę geometrii i elementów zawieszenia jest przegląd roczny lub wiosenny serwis olejowo-filtrowy. Wielu kierowców wykonuje kontrolę co 15 000 km lub w czasie montażu nowych opon.